Cel inwestycji
Inwestycja zlokalizowana jest w województwie śląskim, na terenie powiatu gliwickiego w granicach gminy Pyskowice, na terenie powiatu tarnogórskiego w granicach gminy Zbrosławice oraz na terenie miasta na prawach powiatu Zabrze.
Rozbudowa drogi krajowej nr 94 na odcinku Pyskowice – granica m. Zabrze ma na celu:
poprawę bezpieczeństwa drogowego, poprawę warunków komunikacyjnych. Efekty te zostaną osiągnięte w szczególności poprzez budowę dodatkowych pasów dla bezkolizyjnych skrętów, przebudowę wyjazdów z dróg bocznych, przebudowę skrzyżowania drogi DK94 z ul. Gliwicką na skrzyżowanie typu rondo (km 250+246,71) oraz budowę ciągów pieszo – rowerowych, które znacznie usprawnią ruch pieszo – rowerowy na przebudowywanym odcinku.
poprawę parametrów technicznych drogi między innymi poprzez dostosowanie konstrukcji drogi do nośności 115kN/oś, co oznacza poprawę komfortu jazdy oraz wydłużenie żywotności nawierzchni.
minimalizację oddziaływania akustycznego na tereny sąsiadujące z pasem drogowym DK94 na przedmiotowym odcinku. Efekt ten zostanie osiągnięty w szczególności poprzez zastosowanie cichej nawierzchni oraz równość nowo wykonanej nawierzchni, co również wpłynie pozytywnie na komfort jazdy oraz zmniejszenie drgań.
Lokalizacja inwestycji:
Inwestycja zlokalizowana jest w województwie śląskim, na terenie powiatu gliwickiego w granicach gminy Pyskowice, na terenie powiatu tarnogórskiego w granicach gminy Zbrosławice oraz na terenie miasta na prawach powiatu Zabrze. Zawarte na rysunkach współrzędne geodezyjne określono w układzie geodezyjnym 2000.


Kalendarium
Zakres inwestycji
W zakres inwestycji wchodzą:
Inwestycja zlokalizowana jest w województwie śląskim, na terenie powiatu gliwickiego w granicach gminy Pyskowice, na terenie powiatu tarnogórskiego w granicach gminy Zbrosławice oraz na terenie miasta na prawach powiatu Zabrze.
- Roboty drogowe:
- przebudowa drogi krajowej nr 94 na odcinku około 11,8 km w dostosowaniu drogi do przenoszenia obciążenia 115 kN/oś na odcinku: – od km 244+050 do km 255+380, – od km 255+645 do km 255+830, – od km 255+940 do km 256+246,28,
- przebudowa i budowa chodników oraz ciągów pieszo – rowerowych wzdłuż przebudowywanej drogi,
- przebudowę skrzyżowania drogi krajowej nr 94 z drogą powiatową nr 2902 S (ul. Gliwicka) w km250+246,71 na rondo,
- przebudowa skrzyżowań dróg publicznych i wewnętrznych dochodzących do drogi krajowej nr 94,
- przebudowa zjazdów publicznych oraz indywidualnych,
- przebudowa oraz budowa zatok autobusowych,
- przebudowa parkingu przydrożnego zlokalizowanego w km ok. 248+900,
- przebudowa miejsca do ważenia pojazdów zlokalizowanego w km ok. 251+500,
- przebudowa elementów systemu odwodnienia,
- Obiekty inżynierskie:
- rozbiórka istniejących obiektów inżynierskich wraz z budową nowego obiektu nad ciekiem Z Łubia (Sroczka),
- przebudowa przepustów drogowych,
- przebudowa przepustów wzdłuż istniejących rowów melioracyjnych,
- Kanalizacja deszczowa:
- budowa i przebudowa sieci kanalizacji deszczowej,
- Urządzenia ochrony środowiska:
- zabudowa urządzeń oczyszczających ścieki drogowe przed wprowadzeniem do odbiorników,
- budowa zbiorników retencyjnych,
- budowa systemu szczelnych rowów,
- Zieleń:
- wycinka zieleni przydrożnej w niezbędnym zakresie,
- nasadzenia zieleni
- Urządzenia bezpieczeństwa ruchu:
- bariery ochronne,
- bariery ochronne dla pieszych (ogrodzenia/wygrodzenia),
- elementy oznakowania pionowego i poziomego,
- sygnalizacja świetlna,
- Oświetlenie:
- przebudowa oświetlenia drogowego,
- budowa oświetlenia przejść dla pieszych,
- Kanał technologiczny:
- budowa drogowej infrastruktury telekomunikacyjnej,
- Przebudowa istniejącej infrastruktury technicznej:
- cieki naturalne i rowy melioracyjne,
- linie elektroenergetyczne,
- linie teletechniczne,
- kanalizacja sanitarna,
- sieć wodociągowa,
- sieć gazowa,
- Rozbiórki:
- elementów dróg i ulic,
- elementów sieci uzbrojenia terenu,
- budynku mieszkalnego,
- istniejących obiektów inżynierskich,
- ogrodzeń,
Podstawowe parametry techniczne dla projektowanej drogi przedstawiają się następująco:
– długość odcinka | 11,8 km |
– klasa techniczna | GP |
– prędkość projektowa na terenie zabudowy | 60 km/h |
– prędkość miarodajna na terenie zabudowy | 70 km/h |
– prędkość projektowa poza terenem zabudowy | 70 km/h |
– prędkość miarodajna poza terenem zabudowy | 90 km/h |
– liczba pasów ruchu | 2 |
– szerokość pasa ruchu | 3.50 m |
– szerokość poboczy gruntowych | min. 1.50 m |
– pochylenie poprzeczne na prostej dwustronne | 2.0 % |
– minimalna skrajnia pionowa | 4.7 m |
– obciążenie nawierzchni | 115 kN/oś |
– kategoria ruchu | KR5 |
Na końcu opracowania, od ronda do istniejącego chodnika w m. Zabrze, zrezygnowano z projektowania brakującego odcinka chodnika z następujących powodów:
- w stanie istniejącym chodnika na powyższym odcinku nie było,
- podczas inwentaryzacji nie zauważono ruchu pieszego za wyjątkiem odcinka od zjazdu w km 256+210 do końca opracowania i tam zaprojektowano chodnik,
- zaprojektowanie ciągu pieszo-rowerowego spowoduje konieczność wykupu nieruchomości, na której zlokalizowane są ogródki działkowe oraz zawężenie bądź nawet likwidację drogi dojazdowej pożarowej.
Trasa przebudowywanej drogi krajowej nr 94 od km 244+050 do km 246+000 przebiega przez obszary granic administracyjnych miasta Pyskowice w powiecie gliwickim. Po południowej stronie wzdłuż drogi płynie rzeka Drama. Od km 246+000 do km 264+640 droga prowadzi przez tereny wsi Zawada,
a w dalszej części, aż do początku terenu zabudowy wsi Karchowice przez tereny rolne. Teren zabudowy Karchowic wyznaczony jest od około km 247+300 do km 248+480 będącego jednocześnie granicą miejscowości Karchowice i Boniowice. Z lewej strony drogi krajowej w km 247+550 zlokalizowana jest główna brama wjazdowa do zabytkowej stacji wodociągowej „Zawada” . Na kolejnych 960 m otoczenie trasy DK-94 charakteryzuje się terenami leśnymi po północnej stronie oraz rolnymi po stronie południowej przedmiotowej drogi. W km 249+440 – 250+380 przedmiotowa droga przebiega przez teren zabudowy wsi Boniowice a w dalszej części – do km 250+700 przez tereny rolne. Od km 250+740 zaczyna się granica administracyjna sołectwa Wieszowa, gdzie DK-94 w dalszym ciągu przebiega poza obszarami zabudowy.
W km 252+640 rozpoczynają się zabudowania miejscowości Wieszowa. Droga na tym terenie charakteryzuje się przekrojem ulicznym z obustronnym chodnikiem oraz niską zabudową mieszkalną. Końcowy 250 m odcinek przedmiotowej drogi krajowej przebiega w pobliżu ogródków działkowych po prawej stronie drogi, aż do końca zakresu opracowania w km 256+246.28, będącego początkiem zabudowań miasta Zabrze.