Przejdź do treści

Cel inwestycji

Inwestycja zlokalizowana jest w województwie śląskim, na terenie powiatu gliwickiego w granicach gminy Pyskowice, na terenie powiatu tarnogórskiego w granicach gminy Zbrosławice oraz na terenie miasta na prawach powiatu Zabrze.

Rozbudowa drogi krajowej nr 94 na odcinku Pyskowice – granica m. Zabrze ma na celu:
poprawę bezpieczeństwa drogowego, poprawę warunków komunikacyjnych. Efekty te zostaną osiągnięte w szczególności poprzez budowę dodatkowych pasów dla bezkolizyjnych skrętów, przebudowę wyjazdów z dróg bocznych, przebudowę skrzyżowania drogi DK94 z ul. Gliwicką na skrzyżowanie typu rondo (km 250+246,71) oraz budowę ciągów pieszo – rowerowych, które znacznie usprawnią ruch pieszo – rowerowy na przebudowywanym odcinku.
poprawę parametrów technicznych drogi między innymi poprzez dostosowanie konstrukcji drogi do nośności 115kN/oś, co oznacza poprawę komfortu jazdy oraz wydłużenie żywotności nawierzchni.
minimalizację oddziaływania akustycznego na tereny sąsiadujące z pasem drogowym DK94 na przedmiotowym odcinku. Efekt ten zostanie osiągnięty w szczególności poprzez zastosowanie cichej nawierzchni oraz równość nowo wykonanej nawierzchni, co również wpłynie pozytywnie na komfort jazdy oraz zmniejszenie drgań.

Lokalizacja inwestycji:

Inwestycja zlokalizowana jest w województwie śląskim, na terenie powiatu gliwickiego w granicach gminy Pyskowice, na terenie powiatu tarnogórskiego w granicach gminy Zbrosławice oraz na terenie miasta na prawach powiatu Zabrze. Zawarte na rysunkach współrzędne geodezyjne określono w układzie geodezyjnym 2000.

baner glowna

Kalendarium

– Zrealizowane – Aktualne – Przyszłe
1. Okres projektowania
2. Okres wykonywania robót
3.
4.

Zakres inwestycji

W zakres inwestycji wchodzą:

Inwestycja zlokalizowana jest w województwie śląskim, na terenie powiatu gliwickiego w granicach gminy Pyskowice, na terenie powiatu tarnogórskiego w granicach gminy Zbrosławice oraz na terenie miasta na prawach powiatu Zabrze.

  1. Roboty drogowe:
    • przebudowa drogi krajowej nr 94 na odcinku około 11,8 km w dostosowaniu drogi do przenoszenia obciążenia 115 kN/oś na odcinku: – od km 244+050 do km 255+380, – od km 255+645 do km 255+830, – od km 255+940 do km 256+246,28,
    • przebudowa i budowa chodników oraz ciągów pieszo – rowerowych wzdłuż przebudowywanej drogi,
    • przebudowę skrzyżowania drogi krajowej nr 94 z drogą powiatową nr 2902 S (ul. Gliwicka) w km250+246,71 na rondo,
    • przebudowa skrzyżowań dróg publicznych i wewnętrznych dochodzących do drogi krajowej nr 94,
    • przebudowa zjazdów publicznych oraz indywidualnych,
    • przebudowa oraz budowa zatok autobusowych,
    • przebudowa parkingu przydrożnego zlokalizowanego w km ok. 248+900,
    • przebudowa miejsca do ważenia pojazdów zlokalizowanego w km ok. 251+500,
    • przebudowa elementów systemu odwodnienia,
  2. Obiekty inżynierskie:
    • rozbiórka istniejących obiektów inżynierskich wraz z budową nowego obiektu nad ciekiem Z Łubia (Sroczka),
    • przebudowa przepustów drogowych,
    • przebudowa przepustów wzdłuż istniejących rowów melioracyjnych,
  3. Kanalizacja deszczowa:
    • budowa i przebudowa sieci kanalizacji deszczowej,
  4. Urządzenia ochrony środowiska:
    • zabudowa urządzeń oczyszczających ścieki drogowe przed wprowadzeniem do odbiorników,
    • budowa zbiorników retencyjnych,
    • budowa systemu szczelnych rowów,
  5. Zieleń:
    • wycinka zieleni przydrożnej w niezbędnym zakresie,
    • nasadzenia zieleni
  6. Urządzenia bezpieczeństwa ruchu:
    • bariery ochronne,
    • bariery ochronne dla pieszych (ogrodzenia/wygrodzenia),
    • elementy oznakowania pionowego i poziomego,
    • sygnalizacja świetlna,
  7. Oświetlenie:
    • przebudowa oświetlenia drogowego,
    • budowa oświetlenia przejść dla pieszych,
  8. Kanał technologiczny:
    • budowa drogowej infrastruktury telekomunikacyjnej,
  9. Przebudowa istniejącej infrastruktury technicznej:
    • cieki naturalne i rowy melioracyjne,
    • linie elektroenergetyczne,
    • linie teletechniczne,
    • kanalizacja sanitarna,
    • sieć wodociągowa,
    • sieć gazowa,
  10. Rozbiórki:
    • elementów dróg i ulic,
    • elementów sieci uzbrojenia terenu,
    • budynku mieszkalnego,
    • istniejących obiektów inżynierskich,
    • ogrodzeń,

Podstawowe parametry techniczne dla projektowanej drogi przedstawiają się następująco:

– długość odcinka 11,8 km
– klasa techniczna GP
– prędkość projektowa na terenie zabudowy 60 km/h
– prędkość miarodajna na terenie zabudowy 70 km/h
– prędkość projektowa poza terenem zabudowy 70 km/h
– prędkość miarodajna poza terenem zabudowy 90 km/h
– liczba pasów ruchu 2
– szerokość pasa ruchu 3.50 m
– szerokość poboczy gruntowych min. 1.50 m
– pochylenie poprzeczne na prostej dwustronne 2.0 %
– minimalna skrajnia pionowa 4.7 m
– obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
– kategoria ruchu KR5

Na końcu opracowania, od ronda do istniejącego chodnika w m. Zabrze, zrezygnowano z projektowania brakującego odcinka chodnika z następujących powodów:

  • w stanie istniejącym chodnika na powyższym odcinku nie było,
  • podczas inwentaryzacji nie zauważono ruchu pieszego za wyjątkiem odcinka od zjazdu w km 256+210 do końca opracowania i tam zaprojektowano chodnik,
  • zaprojektowanie ciągu pieszo-rowerowego spowoduje konieczność wykupu nieruchomości, na której zlokalizowane są ogródki działkowe oraz zawężenie bądź nawet likwidację drogi dojazdowej pożarowej.

Trasa przebudowywanej drogi krajowej nr 94 od km 244+050 do km 246+000 przebiega przez obszary granic administracyjnych miasta Pyskowice w powiecie gliwickim. Po południowej stronie wzdłuż drogi płynie rzeka Drama. Od km 246+000 do km 264+640 droga prowadzi przez tereny wsi Zawada,
a w dalszej części, aż do początku terenu zabudowy wsi Karchowice przez tereny rolne. Teren zabudowy Karchowic wyznaczony jest od około km 247+300 do km 248+480 będącego jednocześnie granicą miejscowości Karchowice i Boniowice. Z lewej strony drogi krajowej w km 247+550 zlokalizowana jest główna brama wjazdowa do zabytkowej stacji wodociągowej „Zawada” . Na kolejnych 960 m otoczenie trasy DK-94 charakteryzuje się terenami leśnymi po północnej stronie oraz rolnymi po stronie południowej przedmiotowej drogi. W km 249+440 – 250+380 przedmiotowa droga przebiega przez teren zabudowy wsi Boniowice a w dalszej części – do km 250+700 przez tereny rolne. Od km 250+740 zaczyna się granica administracyjna sołectwa Wieszowa, gdzie DK-94 w dalszym ciągu przebiega poza obszarami zabudowy.
W km 252+640 rozpoczynają się zabudowania miejscowości Wieszowa. Droga na tym terenie charakteryzuje się przekrojem ulicznym z obustronnym chodnikiem oraz niską zabudową mieszkalną. Końcowy 250 m odcinek przedmiotowej drogi krajowej przebiega w pobliżu ogródków działkowych po prawej stronie drogi, aż do końca zakresu opracowania w km 256+246.28, będącego początkiem zabudowań miasta Zabrze.